Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (YAMK)

Laatujohtamista

ISQua efqm

Laadun tarkkailun ja -hallinnan merkeissä on menty muutama viikko (toki siinä sivussa on tehty myös töitä myös HR-johtamisen ja Oppivan organisaation kanssa sekä selailtu opinnäytettäkin!) Laatu ja sen sertifiointi on  uusi asia sote-alalla, jolla toivoisi olevan merkittävämpi tulevaisuus!

Meillä on omavalvontaa, arvoja ja lupauksia, jotka usein saattavat jäädä sanahelinäksi. Olette kai kuulleet lupaukset asiakaslähtöisyydestä? Ihmisarvon kunnioittamisesta? Hyvästä hoidosta? Kuinka näitä asioita todennetaan tai mitataan? Sertifikaatilla sote-alan laitoskin voi osoittaa kilpailukykynsä, aidon halunsa kehittää toimintaansa ja olla vastuussa lupauksistaan. Itse ainakin aion  saattaessani omaistani tai läheistäni seuraavan kerran hoidettavaksi, kysyä laatuasioista, että ”kuinkas se teilläpäin, se LAATU, varmistetaan?”

Kun kiire painaa, henkilöstö vähenee ja vaihtuu, niin työltä katoaa merkitys. Kun ei saa tehdä työtä laadukkaasti, osoittamalla aitoa välittämistä asiakkaista. Työ tuntuu turhalta, saman palkan saa vaikka kaupan kassalla (voi olla parempikin). Sertifiointi voisi olla yksi ratkaisu lisäämään työssäjaksamista ja henkilöstön voimaannuttamista. Sertifiointi perustuu toimintakäsikirjaan, jossa jokaisella prosessilla ja tekijällä on merkitys.  Ulkopuolinen auditoija tarkastaa tilanteen vuosittain ja kertoo, että tästä suoriudutte hienosti ja tätä voisitte kehittää, jotta olisitte ensi vuonna vielä parempia. Palvelu toki maksaa (rahaa, aikaa ja resursseja), mutta haastattelujemme perusteella se kyllä maksaa itsensä myös takaisin.

Tulevina johtajina toivoisin, että jokainen meidän ryhmästämme kiinnittäisi huomiota yksikkönsä maineeseen juuri laatunäkökulmasta.  Olkoon järjestelmänä ISO tai EFQM tai CAF tai SHQS, eipä liene väliä. Kunhan on jotain, mihin peilataan omaa toimintaa ja tavoitteiden saavuttamista. Eikä enää lupailla tyhjiä!

Jos kehtaisin, laittaisin tähän pienen mainoksen. Mutta vinkkinä, että Inspecta Sertifiointi Oy:ltä olivat ainakin halukkaita auttamaan opiskelijoita ymmärtämään sertifiointia prosessina, erityinen kiitos Heikki Kärkkäiselle. Kiitos myös Koivupirtin Mervi Heinoselle, joka teki tilaa kiireiseen kalenteriinsa ja kertoi oman yksikkönsä tarinaa!

ISO-9001-

Vastaa