Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (YAMK)

”Lääkäreistä on tullut kalliita sihteereitä. Haluaisin tehdä potilastyötä.”

Teksti luvalla lainattu sivustolta Hoitoportaali.fi. Kirjoittaja Sanna Tarvainen. Alkuperäinen otsikko ”Kallista sihteeriä tympäisee – tarvitaanko robottia vai asennemuutosta?” Julkaistu Hoitoportaalissa 26.4.2016.


”Sairaanhoitajalle lisääntynyt koko ajan muutakin rutiininomaista tietojen kirjaamista jotka esim. sihteeri voisi täyttää. Moninkertainen kirjaaminen! Voisiko esim päivystyksessä jo henkilötiedot tarkistaa, usein ovat puutteellisia, puuttuvat potilaan/omaisten puh.n:ot, osoitteet jne… Lääkitys tarkistamatta ja lääkkeet eri tavalla monessa eri paikassa…”

”Oman selustan turvaamiseksi potilaasta pitää nykyään kirjata paljon enemmän koska se on ainoa tapa osoittaa tehdyt työt. Potilasvalitukset ovat lisääntyneet aiemmista ajoista.”

”360min, tämä sisältää siis kaiken maailman lääkemääräyskirjaukset, toimenpide-ym-koodien etsimisen ja viiteenkymmeneen eri paikkaan kirjaamisen ja tietokoneiden tiimalasien katselun ja kaikkien suostumusten ym älyttömien byrokratia-pelleilyjen kanssa taistelun.”

Poimintoja kyselyyn vastanneiden lääkärien ja hoitajien kommenteista

 

Meillä on unelma – vai onko? Tietokoneiden kanssa näperteleminen ja tuplakirjaaminen saattavat tympäistä. Olisi tähdellisempääkin tekemistä. Olisiko haaveiden täyttymys vanha kunnon sihteeri tai uusi ohjelmistorobotti/”digityöntekijä”, jolle voisi tuupata tietotyön? Vai pitääkö muuttaa asennetta ja ajatella, että ainakin osa tietotyöstä on tärkeä osa terveydenhuollon ammattilaisen työtä?

 

Visio: digityöntekijä tekee tarkkuutta ja muistamista vaativat hommat

Viime viikolla Digital Workforce Nordic Oy lähetti tiedotteen, joka pääsi varsin usein läpi Suomen medioissa.

Kyselyn takana oleva yhtiö tarjoaa ohjelmistorobotiikkaa, joten voi olettaa, että oma lehmä voi olla jollain tapaa ojassa. Kyselyä on rahoittanut Tekes.

– Tutkimus vahvistaa arviotamme, että säästöpotentiaali tietotyön rutiinien automatisoinnille on Suomen julkisessa terveydenhuollossa 300–600 miljoonaa euroa vuodessa, sanoo yksi yhtiön perustajista,Heikki Länsisyrjä, tiedotteessa.

– Tulevaisuudessa kaikissa työtiimeissä tulee olemaan mukana myös digityöntekijä, joka tekee tiimin tarkkuutta ja muistamista vaativat rutiinityöt, sanoo Jukka Virkkunen samasta yhtiöstä yhtiön videoklipissä. Videolla esitellään ohjelmistorobotiikan pilottia HUS:n tietohallinnossa.

Kysely: työvuorosta iso osa menee kirjaamiseen

Kyselyyn vastasi 5 754 henkilöä yhdeksästä eri sairaanhoitopiiristä talvella 2016.

Yhtiö tiedottaa, että lääkärivastaajilta kuluu työvuorosta 160 minuuttia ja hoitajilta 185 minuuttia potilastietojen kirjaamiseen ja ylläpitoon. Yli 70 prosenttia vastanneista hoitajista ja lääkäreistä kokee, että tietokoneen kanssa kuluva aika on pois potilastyöstä.

Lähes 30 prosenttia lääkäreistä käyttää yli 6 tuntia työvuorosta tietokoneella tehtävään työhön, kerrotaan yhtiön tiedotteessa. Kyselyyn vastanneista hoitajista 46 prosenttia käyttää yli 4 tuntia tietokonetyöhön.

Kyselyn mukaan moni joutuu kirjaamaan saman tiedon useaan eri paikkaan.

Elovainio HS:ssä: On kyse ammattitaidosta

Väite siitä, että lääkäreillä menisi peräti kuusi tuntia tietotyöhön, antaa turhan ruusuisen kuvan siitä, paljonko automatiikan avulla pystyttäisiin säästämään, sanoo THL:n tutkimusprofessori Marko Elovainio Helsingin Sanomien haastattelussa. Tietokonetta käytetään usein samaan aikaan potilastyön kanssa.

– Toki on niin, että mitä enemmän saadaan automatiikkaa ja mitä paremmin järjestelmät puhuvat keskenään, sitä paremmin se säästää lääkärien työaikaa. Tietokoneella tehtävä työ on kuitenkin osa lääkärien vastaanottoa, ei siitä päästä vippaskonsteilla kokonaan eroon, sanoo Elovainio HS:n haastattelussa.

Siinä on kyse ammattitaidosta, miten osaa käyttää tietokonetta potilaan kohtaamistilanteessa, hän sanoo.

THL:n omassa tutkimuksessa
vuodelta 2015 saatiin selville, että perusterveydenhuollon lääkärit käyttävät työajastaan päivittäin reilut puolet potilaiden vastaanottamiseen. Hankala tietojärjestelmätyö koettiin yleisenä rasitteena omassa työssä.

Onko osa lääkärin ja hoitajan ammattitaitoa, että osaa käyttää tietokonetta potilaan kohtaamistilanteessa? Onko tietotyö olennainen osa potilastyötä? Haaveiletko siitä, että tietokonehommat saisi delegoitua sihteerille tai robotille/”digityöntekijälle”?

Vastaa