Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (YAMK)

Hajuvettä lihapullissa

Myynti ja markkinointi sopii sote-alan ammattilaisille yhtä hyvin kuin hajuvesi lihapullien kyytipojaksi. Väittämäni perustuu nopeaan galluppiin kurssitovereideni keskuudessa huhtikuisen Masters´conferencen jälkeen.  Kyseinen, kaikille avoin seminaari pidettiin Tampereen ammattikorkeakoululla 26.4. 2018.  Konferenssin alussa ilmoille heitetty kysymys: ”Kuka teistä rakastaa myyntiä?” sai meissä sote-johtamisen opiskelijoissa aikaan tyrmistyneitä katseita ja tukahdutettuja naurunpurskahduksia. Ei kukaan voi rakastaa myyntiä..? Kysymys oli absurdi. Vilkaisu ympärille. Nostaako joku oikeasti kätensä pystyyn..?

Masters´conferencen aiheet käsittelivät bisnestä, myyntiä, markkinointia ja johtajuutta.  Toimitusjohtaja Timo Lappi Heltti Oy:stä puhui siitä, mitä on bisnes liiketoimintahäiriköinnin kautta. ”Queen of social selling” Laura Pääkkösen aiheena oli sosiaalinen myynti osana menestystä.  Johtajuudesta, asiakkaiden tarpeista ja ihmisvirroista puolestaan kertoili Tuukka Pakkala Kone Oyj:ltä. Loppupaneelin aihe oli digitaalisen myynnin mahdollisuudet sekä johtamisen painopistealueet.

Miksi myyminen on meille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille niin vastenmielistä? Hajuvettä lihapullissa. Tätä pohdimme verkostoitumistauolla (jota ennen kahvitauoksi kutsuttin) ja verkostoiduimme turvallisesti omien kurssitovereidemme kanssa. Miksi amerikkalaistyylinen hehkutus ja jakkupukuun puetut ylisanat eivät uppoa meihin vaan päinvastoin kääntyvät itseään vastaan? Kaikkienhan pitäisi nykyään markkinoida itseään ja firmaansa. Sosiaalisessa mediassa on suotavaa kertoa päivittäin, kuinka intohimoisesti suhtautuu työhönsä, vaikka sattuisi olemaan keittiöapulaisen lomittaja. Kasvun pitää motivoida!

Mietitaanpäs. On selvää, että lukion jälkeen sosiaali- ja terveysalalle hakeutuneet eivät ole tehneet sitä  rahan vuoksi. Sen selvittämiseksi riittää nopea vilkaisu palkkakuittiin. Lisäksi suuri osa meistä tekee työtä rujojen asioiden kanssa.  Löytyy kehitysvammaa, mielenterveysongelmaa, muistisairautta, aivovammaa, perheväkivaltaa, työkyvyttömyyttä…  Mikään inhimillinen ei liene meille vierasta. Yrityskasvu ei välttämättä ole ensimmäinen mieleen tuleva asia työpäivän aikana.

Ehkä sen kuitenkin pitäisi olla, edes toinen. Valmisteilla oleva sote-uudistus ja siihen liittyvä valinnanvapaus kun aiheuttavat väistämättä kilpailun kiristymisen terveydenhuollossa. Tuttua jargonia. On selvitettävä oman kohderyhmän tarpeita ja luotava tuotteita ja palveluja, joilla tarpeet tyydytetään. Tätä kutsutaan markkinoinniksi. Kukaan ei varmasti kiistä sitäkään, että yrityksen palvelujen on löydyttävä verkosta, mielellään vaivattomasti ja visuaalisesti kauniisti. Kyllä, eiväthän asiakkaat muuten tiedä tulla paikalle. Ja sitten vielä se sosiaalinen media; LinkedIn, Facebook,  Twitter, Instagram… Näiden käyttö on halpaa ja tehokastakin, kunhan oppii hyödyntämään kanavien erityispiirteet.

Mutta, mutta. Jotta myynnillä ja markinoinnilla olisi katetta, on henkilöstömitoituksen oltava kunnossa. Lisäksi työntekijöiden osaaminen on pidettävä ajan tasalla. Systemaattinen ja pitkäjänteinen osaamisen johtaminen on avain tähän. Ilman sitä organisaation kehittyminen on sattumanvaraista ja paljolti kiinni yksilöiden omista intresseistä. Tämä taas ei ohjaa yritystä tai organisaatiota haluttuun suuntaan. Lisäksi järjestelmällisesti koulutettu henkilökunta voi aidosti olla ylpeä omasta osaamisestaan, omasta työpaikastaan ja ehkä haluaakin markkinoida sitä. On luontevaa jakaa yrityksen Facebook-postauksia kavereille, kun oikeasti on sitä mieltä, että meidän joukkue tekee hyvää työtä.

Me sote-alan ihmiset karsastamme läpinäkyvää myymistä, mutta oikea ”lisäarvon tuottaminen asiakkaalle” hänen (toivottavasti) parantuneen toimintakykynsä ansiosta tuntuu jo hyväksyttävämmältä. Sosiaalisessa mediassa jokainen pyrkii olemaan ihanneminä, paras versio itsestään eikä vajavaisuudelle ja normeista poikkemiselle juuri ole tilaa. Tähän meidän kannattaa tehdä vähän säröä ja tuoda esiin omaa osaamistamme ja vuosien varrella kertynyttä ymmärtämystämme elämän moninaisuudesta. Tällainen ”sosiaalinen myynti” on bisnestä, mutta lisää samalla ihmisten hyvinvointia. Kävisikö se meillekin?

 

” The greatest danger in terms of turbulence is not the turbulence – It´s to act with yesterday´s logic.”

– Peter Drucker –

 

 

lähteet:

 

Tukia, H. 2012.  Sosiaalisen markkinoinnin ABC.  Juvenes Print- Tampereen yliopistopaino.

http://petrisegerholm.blogspot.fi/2018/05/sankarina-vammainen.html

+ lukuisat LinkedIn-keskustelut

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vastaa